Het Begin

 

Via een leraar van het Sint-Lievenscollege kreeg Bob in 1947 een eerste grote opdracht om in het Guldenboek van  de Bakkersgilde   van   Antwerpen   een  aantal illustraties en portretten te maken.

Bob ontwierp in 1947 ook een kort verhaaltje met kleine ingekleurde tekeningetjes van mierenfiguurtjes, die hij als een soort van sollicitatie wilde opsturen naar de Walt Disney Studio's. 

Bob zag af van deze plannen toen hij door de ziekte van zijn  vader  als  oudste  zoon  zijn  verantwoordelijkheid voor het gezin Mau moest opnemen.

Hij stuurde wel naar eigen zeggen net na de oorlog met vliegtuigpost een reeks tekeningen op naar de "Saturday Evening Post". Deze werden echter wegens "geen interesse" maanden nadien per pakketboot teruggezonden. Hoe zouden zijn leven en carriere zijn verlopen, moest hij het artistieke pad naar Amerika hebben gevolgd?

     De weg naar een carriere als striptekenaar


Na de verhuis in 1953 naar Edegem benutte Bob Mau zijn artistieke talenten om er zijn kost mee te verdienen.

Hij werkte samen met de glasblazer Dieter Dornheim voor de glasblazerij Verolux. Bob volgde in 1954  beeldhouwlessen  bij  beeldhouwer Floris Decuyper in Mortsel en ging van 1956 tot 1958 als zelfstandige beeldjes van volkse figuurtjes   produceren (1 beeldje per  week)  voor  de  Firma  Ceracast  uit Kalmthout.

Deze beeldjes werden in grote hoeveelheden gereproduceerd en gecommercialiseerd.

In de late jaren veertig en in de vijftiger jaren bleef Bob steeds bezig met zijn passie: tekenen  en  stripfiguren  creeren  onder Amerikaanse invloed.  In 1957 maakte hij illustraties  voor  de  "Katholic  Digest", waarin ook zijn stripfiguur Tante Zulma in een  stopcomic  verscheen.

Zoals  een broodschrijver maakte hij in die volgende jaren verschillende tekeningen voor het blad "Kerkelijk Leven", comic-strips en illustraties voor het maandelijkse "Vlaams Verzekeringsblad" politieke cartoons voor het Vlaams nationalistisch blad "'t Pallieterke", en illustraties en tekeningen in het "Handelsblad" en de "Gazet van Antwerpen".

De cartoonillustraties voor de zomerquizvragen over de Tour de France in de Gazet zijn een knipoog naar echte renners  en  hun  ervaringen  in  de Tour.  Korte een pagina gags,"De Pagadders" en "Piet Velo en Tony" verschenen als reeks in "Ons Land". 

 

Bob Mau maakte ook tal van commerciele ontwerpen zoals reclame voor Boehringer Pharma, een hoesontwerp voor een LP van conferencier Van Hoeydonck, reclametekeningen voor Laboratoire Delte G., placemats voor de GB cafetaria's, een ontwerp van een doosverpakking voor een kinderlamp, ...

Bob Mau maakte in de jaren 50 verschillende covers en illustraties van een jeugdboekenreeksen    uitgegeven    door    de Kempische Boek-handel: historische verhalen en sprookjesboeken van onder meer Hendrik Concience, Jules Verne, R.L. Stevensons, Carlo Lorenzi,... bewerkt door Frans Willems.

Ook de covertekeningen voor de avon-turenreeks "Annabel" uit de zestiger jaren zijn van Bob's signatuur.

Later in 1974 en 1975 illustreerde hij nog twee boeken getiteld "Rossekop" van Charel Baelemans, (zijn mooiste illustratiewerk getekend met balpen) en "Larie en apekool" van Rik Put. Beide boeken werden uitgegevenbij de Kempische Boekhandel.

 
/